تشخیص زود هنگام دیابت نوع 1 با استفاده از روش مبتنی بر میکرواسفیرهای بسیار حساس

 14 اوت 2014- گروهی از محققین مرکز مهندسی پزشکی در بیمارستان  عمومی ماساچوست روشی را برای  تشخیص زود هنگام دیابت نوع 1 مبتنی بر تشخیص  آنتی بادیها با حساسیت  بسیار بالا  درون حجم بسیارکم نمونه ی  سرمی افراد در معرض خطر ابداع نمودند.

حساسیت این روش جدید حداقل 50 برابر روش رادیوایمنواسی (RIA)است که هم اکنون به عنوان استاندارد طلایی  در آزمایشات بالینی استفاده می شود.

این فن آوری جدید برای سنجش ایمونولوژیکی بسیار مناسب است زیرا با استفاده از حجم بسیار کمی از نمونه  (5 میکرولیتر) قابل انجام است و در ضمن با استفاده از سیستم های آنالیتیکی  سنتی  نظیر PCRقابل انجام است که حجم بسیار کمتری از نمونه را نسبت به روش الیزا احتیاج دارد. به همین علت  می توان از آن برای بررسی حیوانات  آزمایشگاهی کوچک که تهیه ی نمونه از آنها با حجم زیاد مشکل است بکار گرفته شود. افزایش حساسیت این روش امکان تشخیص بیماری را از ابتدای شروع بیماری با صحت  بیشتری امکان پذیر می نماید همچنین از این روش می توان برای تفکیک زمانی ، پیشرفت بیماری استفاده نمود.

شرح کاملی از نتایج این تحقیق درشماره ی اخیر مجله ی TECHNOLOGYآورده شده است. پرفسور Yarmushمی گوید: این روش ترکیبی هوشمندانه از چندین فن آوری موجود درتشخیص بیماریها است که نتیجه ی آن یک  روش بالینی  حساس تر و غیر رادیواکتیو است، ما امیدواریم که این تکنیک به ابزاری مفید  برای تشخیص زود هنگام اتوآنتی بادیهای سلولهای جزایر در بیماران درمعرض خطر تبدیل گردد تا قبل از تخریب بخش قابل توجهی از توده ی سلولهای جزایر پانکراس بتوان مداخلات درمانی مورد نیاز را برای این بیماران انجام داد.

این روش تاحدی بر اساس حساسیت  Rolling Circle Amplification(تقویت دوایرغلتنده) بنا شده است. این روش تشخیص بصورت مدولار طراحی شده بنابراین می توان از آن برای تشخیص هر اتصال  آنتی ژن- آنتی بادی بدون ایجاد تغییرات زیاد  استفاده کرد. در این مقاله، ما توانایی تشخیص دو روش مختلف را برای تشخیص اتوآنتی بادیها بررسی کردیم. پرفسور Baleسرپرست این تحقیق می گوید: محققین  بروی ارتقاء این فن آوری در حال مطالعه هستند ما قصد داریم  با استفاده از این روش بطور همزمان  چند آنتی ژن یا آنتی بادی را در حجم کوچکی از نمونه ها تشخیص دهیم.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/280975.php